Jak řešit pozdní příchody do práce

Dochvilnost patří mezi základní pracovní návyky, které zaměstnavatelé očekávají od svých zaměstnanců. Opakované pozdní příchody do zaměstnání však nejsou jen drobným prohřeškem, ale mohou mít i závažnější důsledky. Podle zákoníku práce totiž může zaměstnavatel při opakovaném porušování pracovní kázně přistoupit k různým sankcím, včetně výpovědi.

-------------------------------------------------

Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667

e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

-------------------------------------------------

Upozornění a domluva
V případě ojedinělého pozdního příchodu bývá postup zaměstnavatele zpravidla mírný. Může jít o ústní upozornění zaměstnance, případně písemné napomenutí. Zákoník práce ukládá zaměstnanci povinnost dodržovat pracovní dobu, ale zároveň umožňuje zaměstnavateli zohlednit závažnost i četnost porušení.

Zaměstnavatel by měl každé porušení pracovní kázně dokumentovat, a to zejména pokud se jedná o opakované případy. Bez toho je pozdější uplatnění sankcí složité.

Mzda krácená za neodpracovanou dobu
Jedním z přímých důsledků pozdních příchodů je krácení mzdy. Zaměstnanec má nárok pouze na mzdu za skutečně odpracovanou dobu. Pokud tedy pracovník dorazí pozdě, zaměstnavatel je oprávněn neproplatit dobu, kdy nebyl přítomen na pracovišti, případně ji odečíst z docházky.

V případě pracovních pozic s pevně stanovenou pracovní dobou může být důsledkem i ztráta bonusů či jiných výkonových odměn, pokud jsou navázány na docházku.

Opakované porušení povinností: i výpověď
V případě, že se pozdní příchody opakují a zaměstnanec byl již opakovaně upozorněn, může zaměstnavatel považovat takové chování za porušení pracovní kázně. Pokud dojde k závažnému nebo opakovanému porušení povinností vyplývajících z pracovního poměru, může zaměstnavatel přistoupit i k výpovědi podle § 52 písm. g) zákoníku práce.

Komunikace a flexibilita
Řada zaměstnavatelů v současnosti přistupuje k pracovní době flexibilněji – umožňují např. klouzavou pracovní dobu nebo práci z domova. To může napomoci eliminovat problémy s docházkou. V případech, kdy je zpoždění způsobeno objektivními důvody (např. dopravní kalamita), je klíčová včasná a otevřená komunikace se zaměstnavatelem.

Pozdní příchody do práce nejsou zanedbatelnou záležitostí. Nejde pouze o neproplacenou část pracovní doby, ale i o projev nespolehlivosti, který může zaměstnavatele vést k vážnějším krokům. Klíčem k řešení je nejen dochvilnost, ale i schopnost zaměstnance situaci vysvětlit a případně hledat společné řešení s vedením.