Dlouhodobé ošetřovné

Flexinovela přináší zrušení povinnosti zaměstnavatele udělovat souhlas s dlouhodobým ošetřovným. V současnosti musí zaměstnavatel s tímto volnem souhlasit, pokud mu v tom nebrání vážné provozní důvody. Nově by souhlas nebyl vyžadován a zaměstnavatel by musel volno poskytnout.

Navrhovaná změna je motivována nespravedlností mezi dlouhodobým a krátkodobým ošetřovným. U krátkodobého ošetřovného, například při nachlazení dětí, musí zaměstnavatel volno poskytnout automaticky. U dlouhodobého ošetřovného je ale zaměstnanec odkázán na jeho souhlas. Ročně stát na dávce dlouhodobého ošetřovného vyplácí asi 250 miliónů korun.

-----------------------------------------------------------------------------

Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667

e-mailTato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

-----------------------------------------------------------------------------

Flexinovela také zavádí možnost, aby si firmy, ať živnostníci, sro nebo akciovky, dobrovolně vytvořily programy na podporu zdraví zaměstnanců. Tyto programy by byly daňově uznatelé. Tato změna souvisí se zrušením povinných vstupních lékařských prohlídek, které vláda odhlasovala v minulém roce, ale dosud nebyly schváleny sněmovnou.

Mlčenlivost zaměstnanců o příjmech

Může firma svým zaměstnancům zakázat, aby zveřejňovali informace o svých příjmech? Této dosud nejasné právní situaci by měla učinit přítrž novela zákoníku práce, tzv. flexinovela. Poslanci nyní projednávají návrh, který se zaměřuje na transparentnost odměňování a má předejít soudním sporům mezi zaměstnavateli a pracovníky.

Zákaz mlčenlivosti o platech
Podle nového návrhu by zaměstnavatelé - živnostníci nebo obchodní společnosti - nesměly požadovat, aby zaměstnanci mlčeli o svých platech. Pokud by tento zákaz porušily, mohou čelit sankcím. Tento návrh schválil sněmovní výbor pro sociální politiku a o jeho konečném osudu rozhodnou poslanci.

V současnosti žádný zákon firmám nezakazuje zahrnout mlčenlivost o odměně do smluv. Zároveň však má každý zaměstnanec právo svobodně se vyjadřovat. To vede k právní nejistotě a častým soudním sporům. Je sporné, zda lze považovat mzdu za součást firemního know-how, když proti tomu stojí právo na svobodu projevu. Sdílení informací o příjmech může navíc zaměstnancům pomoci při odhalování možné platové diskriminace.

-----------------------------------------------------------------------------

Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667

e-mailTato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

-----------------------------------------------------------------------------

Podpora evropské směrnice
Navrhovaná změna je také v souladu s evropskou sm v souladu s evropskou směrnicí o rovnosti platů mezi muži a ženami, kterou musí Česká republika do své legislativy zahrnout během příštího roku.

Sankce za porušení
Pokud firmy budou nadále zakazovat zveřejňování platů, mohou dostat pokutu až 400 tisíc korun. Podle inspektorátu práce jsou podobné doložky již od roku 2019 považovány za diskriminační a odporují zákoníku práce. V roce 2023 bylo odhaleno 55 případů takových doložek, rok předtím 65. Dosud však za tato porušení nebyly ukládány žádné sankce.

Přehled jarních prázdnin 2025

Po vánočních prázdninách a návratu do školy 6. ledna 2025 se děti mohou těšit na další volno. První přichází jednodenní pololetní prázdniny 31. ledna, které následují hned po předání vysvědčení 30. ledna. V únoru a březnu pak začínají turnusy jarních prázdnin, které budou rozdělené podle okresů.

Rozpis jarních prázdnin 2025 podle okresů a měst

3. 2. – 9. 2. 2025
Benešov, Beroun, Rokycany, České Budějovice, Český Krumlov, Klatovy, Trutnov, Pardubice, Chrudim, Svitavy, Ústí nad Orlicí, Ostrava-město, Prostějov  

10. 2. – 16. 2. 2025
Praha 1–5, Blansko, Brno-město, Brno-venkov, Břeclav, Hodonín, Vyškov, Znojmo, Domažlice, Tachov, Louny, Karviná  

-----------------------------------------------------------------------------

Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667

e-mailTato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

-----------------------------------------------------------------------------

17. 2. – 23. 2. 2025  
Praha 6–10, Cheb, Karlovy Vary, Sokolov, Nymburk, Jindřichův Hradec, Litoměřice, Děčín, Přerov, Frýdek-Místek  

24. 2. – 2. 3. 2025
Kroměříž, Uherské Hradiště, Vsetín, Zlín, Praha-východ, Praha-západ, Mělník, Rakovník, Plzeň-město, Plzeň-sever, Plzeň-jih, Hradec Králové, Teplice, Nový Jičín  

3. 3. – 9. 3. 2025  
Česká Lípa, Jablonec nad Nisou, Liberec, Semily, Havlíčkův Brod, Jihlava, Pelhřimov, Třebíč, Žďár nad Sázavou, Kladno, Kolín, Kutná Hora, Písek, Náchod, Bruntál  

10. 3. – 16. 3. 2025
Mladá Boleslav, Příbram, Tábor, Prachatice, Strakonice, Ústí nad Labem, Chomutov, Most, Jičín, Rychnov nad Kněžnou, Olomouc, Šumperk, Opava, Jeseník

Pracovní dohody aktuálně

Dohody o provedení práce DPP byly v loňském roce předmětem intenzivní diskuse. Původní návrhy legislativních změn, které měly tento pracovní režim zpřísnit, vyvolaly obavy u firem i zaměstnanců. Nakonec ale došlo k úpravám, které situaci zjednodušily. Co platí od roku 2025?

Změny v roce 2024 a jejich dopad  
V roce 2024 se DPP dočkaly zásadních změn. Novela zákoníku práce přinesla například nárok na dovolenou, a od července 2024 vznikla povinnost evidovat všechny zaměstnance na DPP v novém registru vedeném Českou správou sociálního zabezpečení (ČSSZ). Zaměstnavatelé tak museli poprvé hlásit údaje za měsíc červenec.

Zpočátku panovaly obavy z dalších zpřísnění, například z povinnosti hlásit příjmy přesahující dosavadní limit 10 000 Kč či ze složitější administrativy. Analýza dat však přinesla překvapivé výsledky: většina zaměstnanců má pouze jednu dohodu, což vyvrátilo domněnku o častém zneužívání tohoto režimu.

-----------------------------------------------------------------------------

Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667

e-mailTato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

-----------------------------------------------------------------------------

Aktuální pravidla a zvýšení limitu  
Od 1. ledna 2025 vstoupila v platnost novela zákona o nemocenském pojištění, která zrušila některé původně plánované změny. Co tedy v současnosti platí?

Povinnost evidence zaměstnanců na DPP: Zaměstnavatelé musí i nadále každý měsíc elektronicky hlásit všechny zaměstnance na DPP, bez ohledu na výši jejich příjmu.  
Sčítání příjmů: Příjmy z více DPP u jednoho zaměstnavatele se sčítají. Pokud však zaměstnanec pracuje na DPP u různých zaměstnavatelů, příjmy se pro účely odvodů nesčítají.  
Nový limit pro odvody: Odvody na nemocenské a důchodové pojištění se nově vztahují na příjmy převyšující 11 500 Kč měsíčně, což odpovídá 25 % průměrné mzdy. Do této částky se odvádí pouze srážková daň 15 %.  

-----------------------------------------------------------------------------

Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667

e-mailTato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

-----------------------------------------------------------------------------

DPP se často využívají pro brigádníky, zejména v obchodu, gastronomii, logistice a bezpečnostních službách. Typickými pozicemi jsou pokladní, číšníci, pomocné síly nebo pracovníci na doplňování zboží. Výhodné jsou i pro odbornější práce v rámci projektů nebo na dočasné úkoly.  

Český režim DPP je unikátní, protože nabízí větší ochranu než běžné kontrakty, ale zároveň nevyžaduje odvody z příjmů do stanoveného limitu. To je výhodné pro obě strany.

Problémy s podáváním daňového přiznání

Rostoucí počet lidí se potýká s problémy při vyplňování daňového přiznání k dani z nemovitosti přes portál MOJE daně, který má usnadnit elektronické podání dokumentů. Mnozí uživatelé hlásí potíže s přihlášením nebo dokončením formulářů, přičemž některé z nich situace nakonec přiměje k návštěvě finančních úřadů. Finanční správa však jakékoli problémy na své straně odmítá.

Podle uživatelů se při pokusu o přístup na portál často zobrazuje hláška Tento web není dostupný. Lidé se domnívají, že důvodem je přetížení systému, podobně jako tomu bylo v minulosti, například v květnu 2023. Finanční správa ale trvá na tom, že portál MOJE daně je plně funkční a že problémy pramení z nastavení na straně uživatelů.

Generální finanční ředitelství doporučilo uživatelům:  
- Aktualizovat antivirový program.  
- Přidat portál MOJE daně mezi důvěryhodné stránky.  
- Vymazat mezipaměť prohlížeče a restartovat jej.  

-----------------------------------------------------------------------------

Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667

e-mailTato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

-----------------------------------------------------------------------------

Některé antiviry, například AVG a Avast, mohou portál blokovat. Lidé mají v případě potíží kontaktovat technickou podporu portálu.

Papírové přiznání jako záchrana
Na rozdíl od situace v roce 2023, kdy po termínu pro podání papírových přiznání byla povinnost podat dokumenty pouze elektronicky, mají lidé letos stále možnost podat daňové přiznání i fyzicky na úřadě. Pro mnoho občanů je to jediná cesta, jak předejít zmeškání lhůty.

Problémy s portálem MOJE daně poukazují na nedostatky v digitalizaci veřejné správy. Ačkoli má systém usnadnit podávání daňových přiznání, opakované technické potíže jeho uživatele zrazují. Situace si vyžaduje nejen technické zlepšení portálu, ale i větší podporu ze strany státu při přechodu na digitální systémy.