Novinky
Dálniční známka 2025
Elektronická dálniční známka se v Česku stala běžnou součástí života řidičů. Pro rok 2025 se však očekává zvýšení cen.
V Česku je možné dálniční známku zakoupit několika způsoby:
1. Online na eDalnice.cz - Stačí vyplnit SPZ, zvolit datum platnosti a zadat e-mail. Platbu lze provést kartou nebo bankovním převodem, přičemž známka začne platit od zadaného data.
2. Obchodní místa - Známky lze pořídit na pobočkách České pošty a čerpacích stanicích EuroOil. Při nákupu je třeba zkontrolovat správnost údajů – změny lze provést do 15 minut od vystavení.
3. Samoobslužné kiosky - Tyto kiosky, umístěné zejména u hranic a dálnic, umožňují nákup pouze bezhotovostně.
4. Portál dopravy - Od roku 2023 lze dálniční známky koupit i prostřednictvím Portálu dopravy pomocí elektronické identity.
-----------------------------------------------------------------------------
Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
-----------------------------------------------------------------------------
Známku je možné zakoupit i jako dárek – postačí znát SPZ obdarovaného.
Čtyři základní typy známek zůstávají zachovány:
Jednodenní , Desetidenní, Třicetidenní, Roční
Ceny pro rok 2025 reflektují meziroční růst spotřebitelských cen a rozšíření dálniční sítě.
Standardní palivo - J 210 Kč, D 290 Kč, M 460 Kč, R 2440 Kč
Biometan/CNG/LNG - J 100 Kč, D 140 Kč, M 230 Kč, R 1220 Kč
Plug-in hybrid - J 50 Kč, D 70 Kč, M 110 Kč, R 610 Kč
Elektro a vodík - 0 Kč
Osvobození od poplatků se vztahuje na:
- Vozidla na elektřinu či vodík.
- Vozidla přepravující držitele průkazu ZTP/P (pokud je provozovatelem držitel průkazu nebo jeho blízká osoba).
- Historická vozidla se zvláštní SPZ.
- Vozidla domovů pro osoby se zdravotním postižením (po oznámení).
-----------------------------------------------------------------------------
Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
-----------------------------------------------------------------------------
Kontrola a pokuty za neplatnou známku
Platnost známky kontroluje Policie ČR a Celní správa pomocí kamer na mýtných branách. Pokuty:
- Na místě: až 5 000 Kč.
- Ve správním řízení: až 20 000 Kč.
Dálniční známky v zahraničí
V sousedních zemích i jinde v Evropě se pravidla liší:
- Německo: Bez dálniční známky pro vozidla do 3,5 tuny.
- Polsko: Systém mýtných bran na vybraných úsecích dálnic.
- Slovensko: Elektronické známky, zdražení od roku 2025 až o 50 %.
- Rakousko: Elektronické i papírové známky, zpoplatněny i některé tunely.
- Maďarsko: Elektronické známky, včetně regionálních variant.
Při cestách do zahraničí se vždy informujte o místních pravidlech a cenách, aby vás případné poplatky nezaskočily.
Zásadní změny v oblasti daní
Od 1. ledna 2025 vstoupí v platnost významné změny v daňové legislativě, které se dotknou živnostníků, podnikatelů i zaměstnanců. Zatímco některé novinky přinesou zvýšení benefitů, jiné znamenají vyšší výdaje – například v případě paušální daně.
Jednou z největších změn je navýšení paušální daně pro živnostníky a OSVČ. Od Nového roku vzroste měsíční částka v prvním pásmu na 8 716 korun, což je o 1 218 korun více než dosud. Ročně tak podnikatelé zaplatí 104 592 korun, což představuje nárůst oproti současným bezmála 90 tisícům korun.
Paušální daň mohou využívat podnikatelé, jejichž obrat nepřekročil dva miliony korun za rok 2024. Pozor ale na změnu výpočtu obratu od roku 2025. Nově se obrat bude počítat za kalendářní rok, nikoliv za posledních 12 měsíců. Navíc bude zavedena další hranice obratu – 2 536 500 Kč. Pokud ji podnikatel překročí, stává se plátcem DPH hned následující den.
Rozhodnutí, zda paušální daň využít, záleží na individuálních potřebách podnikatele. Na jedné straně přináší výhodu v podobě jednoduchého systému a nižší pravděpodobnosti daňové kontroly, protože finanční úřady sledují primárně limit příjmů. Na druhé straně přijdete o možnost využívat daňové odpočty, což může být nevýhodné například při žádosti o hypotéku, kdy je potřeba doložit příjmy.
-----------------------------------------------------------------------------
Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
-----------------------------------------------------------------------------
Novinky pro prodej cenných papírů a kryptoměn
Další výraznou změnou je zavedení ročního limitu 40 milionů korun pro osvobozené příjmy z prodeje cenných papírů a podílů. Tento limit se týká veškerých příjmů, které splňují časový test (tři roky u cenných papírů a pět let u podílů). Rozhodující bude datum přijetí peněz, nikoliv uzavření smlouvy.
Pro příjmy z kryptoměn přináší novela úlevu. Příjmy do 100 000 Kč ročně nebo z kryptoměn držených déle než tři roky budou osvobozeny od daně.
Benefity pro zaměstnance
Zaměstnanci získají novou možnost osvobození některých benefitů. Příspěvky na zdravotnické služby a prostředky budou nově osvobozeny až do výše průměrné mzdy. Ostatní benefity zůstávají v rámci původních limitů.
-----------------------------------------------------------------------------
Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
-----------------------------------------------------------------------------
Shrnutí nejdůležitějších změn:
- Paušální daň: vyšší měsíční částka, nový způsob počítání obratu a zavedení dvou obratových hranic.
- Cenné papíry: roční limit 40 milionů Kč na osvobozené příjmy.
- Kryptoměny: příjmy do 100 000 Kč ročně osvobozeny od daně.
- Benefity: větší možnosti osvobození příspěvků na zdravotnické služby.
Změny představují nejen vyšší náklady, ale také nutnost pečlivější evidence a sledování limitů, což může mít zásadní dopad na menší podnikatele a živnostníky.
Koho žalovat při pádu na neuklizeném chodníku
Pokud dojde k pádu na neuklizeném nebo neudržovaném chodníku, je klíčové určit, kdo nese odpovědnost za škodu – zejména pokud jde o zranění. Může to být obec, město nebo servisní organizace např. s.r.o. nebo a.s., kterou si vlastník chodníku najal k údržbě. Odpovědnost se liší podle příčiny škody (zanedbaná údržba vs. závada ve schůdnosti) a podle právní úpravy, kterou stanoví občanský zákoník a silniční zákon.
Obecná odpovědnost podle občanského zákoníku
Podle § 2910 občanského zákoníku odpovídá za škodu ten, kdo ji způsobil svým zaviněným protiprávním jednáním. Zákon však také stanoví případy, kdy lze odpovědnost vyvodit i bez zavinění (např. dle § 2895 o. z.). Silniční zákon v této souvislosti zpřísňuje odpovědnost vlastníka komunikace za závady ve schůdnosti, které způsobily újmu uživatelům.
Dva typy odpovědnosti za škody na komunikacích
-----------------------------------------------------------------------------
Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
-----------------------------------------------------------------------------
Běžná údržba
Vlastník komunikace (typicky obec či město) má zákonnou povinnost zajistit správu chodníků, včetně pravidelné údržby a oprav. Pokud zanedbá tuto povinnost, odpovídá za škodu přímo vlastník, i když údržbu svěřil jiné organizaci. Přenos odpovědnosti v těchto případech není možný.
Závada ve schůdnosti
Podle § 26 odst. 7 silničního zákona je závadou ve schůdnosti taková situace, kterou chodec nemůže při běžné opatrnosti předvídat (např. neočekávané náledí). V těchto případech odpovídá za škodu správce komunikace, pokud byl výkon správy převeden z vlastníka na něj. Vlastník je však ručitelem, což znamená, že může být žalován, pokud správce svou povinnost nesplní.
Kdo nese odpovědnost v praxi
Pokud jde o zanedbanou údržbu (např. chybějící opravy či dlouhodobě neuklizený chodník), je odpovědný vlastník komunikace, tedy obec nebo město.
Pokud jde o závadu ve schůdnosti způsobenou mimořádnými povětrnostními podmínkami (např. sníh, náledí), odpovídá primárně správce komunikace, pokud existuje. Vlastník je ručitelem.
Škoda způsobená povětrnostními vlivy, tedy pokud vlastník (nebo správce) prokáže, že nebylo možné závadu odstranit ani zmírnit, případně na ni včas upozornit, odpovědnosti se může zprostit.
-----------------------------------------------------------------------------
Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
-----------------------------------------------------------------------------
V případě závad ve schůdnosti: Správce odpovídá za škody, vlastník je ručitelem.
V případě běžné údržby: Odpovědnost nese výhradně vlastník.
Pokud dojde k pádu stromu nebo větve z pozemku obce či města: Odpovědnost leží přímo na vlastníkovi, nikoli na servisní organizaci.
Proto je zásadní správně identifikovat příčinu pádu a podle toho určit, koho žalovat.
Změny v zákoně o DPH: registrace a nemovitosti
Zákon o DPH čekají zásadní úpravy, které se dotknou nejen podmínek registrace k DPH, ale také zdanění nemovitostí. Majitelé menších firem budou muset nově pečlivě sledovat obrat svých podniků, protože novela přináší dvě klíčové hranice ovlivňující povinnou registraci.
Mezi nejvýznamnější legislativní novinky patří:
- Nové podmínky registrace a placení DPH
- Změny v danění prodeje podílů ve firmách
- Povinnosti spojené se zákonem o kybernetické bezpečnosti
- Zavedení „uhlíkového cla“ a související reporting emisí
- Úpravy v oblasti účetnictví pro fyzické osoby a neziskové organizace
- GDPR – nové požadavky na ochranu osobních údajů
-----------------------------------------------------------------------------
Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
-----------------------------------------------------------------------------
Klíčové změny v registraci k DPH
Dosud byla hranice pro povinnou registraci k DPH stanovena na obrat 2 miliony korun za 12 po sobě jdoucích měsíců. Novela však zavádí dva obratové limity:
1. 2 000 000 Kč: Povinná registrace od 1. ledna následujícího roku po dosažení této hranice.
2. 2 536 500 Kč: Povinná registrace již následující den po překročení tohoto obratu.
Podnikatelé budou muset sledovat svůj obrat a znát specifickou definici rozhodného obratu v zákoně.
Další změny
- Od 1. ledna 2025: Nové podmínky pro registraci plátců DPH, úpravy v odpočtu a opravách základu daně.
- Od 1. července 2025: Změny v uplatňování DPH u nemovitých věcí.
- Od 1. ledna 2026 a 2027: Úpravy v oblasti vracení daně a možnost odpočtu DPH u luxusních automobilů.
-----------------------------------------------------------------------------
Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
-----------------------------------------------------------------------------
Změny v opravách základu daně
Lhůta pro opravu přiznané a odvedené DPH se prodlužuje z tří na sedm let (u záloh zůstává lhůta tříletá). Naopak doba pro uplatnění nároku na odpočet DPH se zkracuje na dva roky.
Novela dále zavádí novou povinnost plátců vrátit nárokovaný odpočet DPH u neuhrazených závazků po splatnosti delší než šest měsíců. Tento krok má motivovat podnikatele k včasné úhradě svých závazků.
Zdanění nemovitostí – zásadní změny od července 2025
- DPH bude uplatněna pouze při prvním dodání stavby nebo při podstatné změně, a to do 23 měsíců od dokončení stavby.
- Za „podstatnou změnu“ se budou považovat stavební úpravy přesahující 30 % prodejní ceny.
Registrace pro Youtubery a influencery
Tvůrci videí na platformách jako YouTube, Instagram či TikTok, kteří svou činností generují zisk, jsou nyní povinni registrovat se u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Tuto povinnost zavádí evropská směrnice o audiovizuálních mediálních službách, která má za cíl chránit děti na internetu, zajistit férová pravidla pro šíření reklam a posílit ochranu práv spotřebitelů.
Směrnice nastavuje základní regulační rámec pro všechny typy audiovizuálních služeb dostupných široké veřejnosti v Evropské unii. Klíčovými cíli jsou ochrana dětí před nevhodným obsahem, pravidla pro obchodní sdělení na ochranu spotřebitelů a ochrana práv jednotlivců a skupin.
Nové povinnosti se týkají nejen youtuberů a influencerů, kteří videa vytvářejí za účelem zisku, ale i těch, jejichž obsah je přístupný široké veřejnosti, plní určité rubriky a podléhá redakční kontrole tvůrce. Registrovat se musí i ti, kteří videa publikují jako podnikatelská činnost a mají sídlo v Česku. Evidence je zdarma a probíhá prostřednictvím formuláře.
Vypadá to, že by se měla evidovat většina tvůrců s pravidelně publikovaným obsahem. Nemusí ani vydělávat – stačí, že jejich obsah oslovuje veřejnost. To by mohlo zahrnovat tisíce až desetitisíce lidí.
-----------------------------------------------------------------------------
Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
-----------------------------------------------------------------------------
Kromě registrace nová pravidla umožňují RRTV kontrolovat obsah těchto tvůrců a přijímat stížnosti na jejich činnost. Pokud dojde k porušení zákona, hrozí autorům pokuty a další postihy. Na Slovensku už podobná pravidla platí, a registrace je tam navíc zpoplatněná.
Za audiovizuální mediální službu na vyžádání se považuje obsah, pokud:
- Jeho hlavním účelem je informovat, bavit nebo vzdělávat širokou veřejnost.
- Je pod redakční kontrolou tvůrce.
- Je provozován jako hospodářská činnost, tedy se záměrem generovat zisk.
Nová pravidla mají především sjednotit regulační standardy na evropské úrovni. Jejich dopady na tvůrce v Česku se však teprve ukážou v praxi.