Povinnosti při ukončení pracovního poměru
Při ukončení pracovního poměru je důležité si uvědomit, že jako zaměstnanec máte určité povinnosti vůči zaměstnavateli. Zejména musíte vrátit veškeré věci, které vám byly svěřeny pro plnění vašich pracovních povinností. Co ale dělat, pokud jste například ztratili nebo poškodili drahý notebook?
Předávací protokol a dohoda o odpovědnosti
Při nástupu do pracovního poměru nebo během jeho trvání obvykle podepisujete předávací protokol, kde potvrzujete převzetí určitých věcí od zaměstnavatele, včetně jejich stavu a doby, na kterou jsou vám svěřeny. Předávací protokol je využitelný pouze tehdy, pokud má svěřená věc při předání hodnotu nižší než 50 000 Kč. Pokud je hodnota vyšší, zaměstnavatel by měl se zaměstnancem uzavřít písemnou dohodu o odpovědnosti za ztrátu. Mezi svěřené věci obvykle nepatří stroje, automobily, zařízení pracoviště, vybavení kanceláří nábytkem nebo předměty, které používá více zaměstnanců.
-----------------------------------------------------------------------------
Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
-----------------------------------------------------------------------------
Vrácení svěřených věcí
Při ukončení pracovního poměru vás zaměstnavatel pravděpodobně požádá, abyste vrátili všechny svěřené věci, jako jsou notebook, mobilní telefon, nářadí či jiné pracovní pomůcky včetně předaného příslušenství. Tyto věci musíte vrátit nejpozději ke dni skončení pracovního poměru, pokud se nedohodnete na jiném termínu. Povinnost vrátit svěřené prostředky trvá i po skončení pracovního poměru, a pokud byste ji nesplnili, může vás zaměstnavatel žalovat.
Předání si nechte písemně potvrdit v předávacím protokolu. V protokolu uveďte stav věcí k okamžiku jejich vrácení, například že odpovídá běžnému opotřebení způsobenému užíváním v souvislosti s výkonem práce u zaměstnavatele a že je bez vad, které by mohly mít za následek jejich nefunkčnost. Tímto postupem se předejde případným sporům.
Odpovědnost za ztrátu
Pokud jste svěřenou věc ztratili, odpovídáte za ztrátu, pokud byla předmětem písemného potvrzení o jejím převzetí včetně dohody o odpovědnosti za ztrátu. Na rozdíl od obecné odpovědnosti za škodu, kde musí zaměstnavatel prokázat zavinění zaměstnance, u ztráty se žádné zavinění neprokazuje a zaměstnanec je povinen hradit ztrátu v plné výši.
Odpovědnosti se můžete zbavit, pokud prokážete, že ztráta vznikla zcela nebo zčásti bez vašeho zavinění, například proto, že firma nevytvořila řádné podmínky k zabezpečení věcí na pracovišti (zamykací skříňky, trezor, apod.) nebo pokud se ztráta stala v důsledku trestného činu, jako je krádež, a vy jste učinili vše, co bylo rozumné k ochraně věci a nedopustili se nedbalostního jednání.
-----------------------------------------------------------------------------
Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
-----------------------------------------------------------------------------
Odpovědnost za škodu
Pokud je věc poškozena, odpovídáte podle obecných pravidel stanovených § 250 zákoníku práce. Musíte škodu způsobit zaviněně a zaměstnavatel je povinen zavinění prokázat. Nahrazuje se skutečná škoda a výše náhrady nesmí přesáhnout částku rovnající se čtyřapůlnásobku průměrného měsíčního výdělku. Pokud by ale došlo k poškození věci úmyslně, v opilosti nebo po užití jiných návykových látek, odpovídá za škodu zaměstnanec v plné výši.