Novela zákona otevírá dveře reklamním plochám
V ČR by se mohly znovu objevit billboardy, které v posledních letech mizely díky přísnější legislativě a aktivitě občanských iniciativ. Důvodem je novela zákona, jež mění definici nezastavěného území. Podle kritiků hrozí, že tím vznikne prostor pro návrat stovek reklamních ploch, které dříve zmizely ze silnic i městských okrajů.
-------------------------------------------------
Pro více informací volejte na tel.: 602 657 667
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
-------------------------------------------------
Jak se billboardy omezovaly
Klíčovým momentem byl rok 2017, kdy vstoupila v platnost novela silničního zákona. Ta zakázala billboardy v ochranném pásmu dálnic a silnic I. třídy mimo zastavěná území. Výsledkem bylo odstranění stovek reklamních zařízení například na Rozvadovské spojce nebo části Pražského okruhu. Obce a občanské iniciativy tehdy sehrály významnou roli – podávaly podněty k prověřování nelegálních ploch a postupně se podařilo vizuální smog částečně zkrotit.
Co mění nová legislativa
Dosud se rozsah zastavěného území určoval podle technického vzorce ministerstva dopravy. Nově však bude vymezení vycházet přímo z územních plánů obcí, které se řídí stavebním zákonem. Výsledkem bude ve většině případů rozšíření zastavěného území – a tedy více ploch, kde bude možné billboardy povolit.
Zatímco cílem změny je sjednotit legislativu a odstranit nejasnosti, praktickým důsledkem je pravděpodobná legalizace řady dosud nepovolených reklamních zařízení a otevření prostoru pro jejich návrat.
Novela začne platit 1. července 2026. Do té doby mají obce možnost do svých územních plánů zanést zákazy umísťování reklamních staveb. Jde však o proces, který trvá měsíce až roky, a mnoho obcí se na tuto změnu nemusí stihnout připravit. Naproti tomu billboardové společnosti mají podle odborníků dostatečný čas i prostředky, aby legislativní úpravu využily ve svůj prospěch.
Trh s venkovní reklamou v Česku ovládá několik propojených firem v čele se skupinou BigBoard. Ty mají v politice dlouhodobě silný vliv. Proto se odpovědnost za udržení čistšího veřejného prostoru stále více přesouvá na města a občanské iniciativy.
Ačkoli novela představuje krok zpět v boji proti vizuálnímu smogu, současná diskuse ukazuje, že téma reklamy ve veřejném prostoru je pro českou společnost stále důležité. Nejde jen o billboardy, ale o širší otázku, jak má vypadat prostředí našich měst, co je ještě přijatelné v rámci podnikání a co už zasahuje do kvality společného života.




